Banken vragen meer geld voor minder service. Wij blijven de service bieden die u van ons gewend bent, tegen lage tarieven.

Betaalpassen en rekeningen worden steeds duurder. Banken blijven tarieven ophogen zonder dat ze meer leveren, constateert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

Zowel bij SNS en ASN Bank zijn de betaalpakketten 10 procent duurder geworden, blijkt uit het jaarlijkse betaaldienstenonderzoek van de Consumentenbond. Bij Triodos is dat zelfs 20 procent.

Bankpas

Ook de vier grootste banken verhogen hun kosten. Klanten van Rabobank moeten per 1 april meer betalen voor onder meer betaalpakketten, papieren afschriften en overschrijven met een formulier. Het basis- en totaalpakket kost maandelijks 10 cent extra. Voor een nieuwe bankpas moeten klanten bovendien € 3,95 euro betalen. Nu is dat gratis.

Overboekingen

Ook ABN Amro vraagt vanaf april geld voor diefstal en verlies van de pinpas, zelfs 7,50 euro. De bank verhoogt daarnaast de prijs voor papieren afschriften tot 1,30 euro per maand. Overboekingen via papieren formulieren of acceptgiro gaan ook fors in prijs omhoog. 22 formulieren kosten straks 11 euro, een kwart meer. Voor een setje van 25 verzendenveloppen vraagt ABN Amro 18,75 euro, dubbel zoveel als nu. De bank zegt dit te doen in het kader van verduurzaming.

Bij ING stijgen de kosten dit keer niet, maar Nederlands grootste consumentenbank had een jaar eerder betaalpakketten al flink duurder gemaakt.

Dienstverlening

Klanten zijn niet te spreken over alle verhogingen, peilde de Consumentenbond onder 12.000 ondervraagden. „Mensen snappen niet dat zij steeds meer moeten betalen, terwijl de bank in hun ogen minder levert”, aldus de belangenclub. Kantoren gingen dicht en dienstverlening verhuisde naar online. Van de ondervraagden overweegt een vijfde over te stappen naar een andere bank. In praktijk doet bijna niemand dat. Afgelopen twee jaar wisselden slechts vier op de honderd.